Účtování Reklamních Předmětů: Praktický Průvodce
Pokud plánujete potěšit své zákazníky, obchodní partnery nebo zaměstnance originálními dárky, a váháte nad nákupem reklamních předmětů s vlastním potiskem. Bude vás zajímat, jak správně účtovat tyto výdaje a zda jsou výdaje na reklamní předměty daňově uznatelné.
3 body pro daňovou uznatelnost
1. Cena do 500 Kč bez DPH: Tato částka zahrnuje nejen samotný předmět, ale i náklady spojené s potiskem, obalem a přepravou (pokud je firma plátce DPH).
2. Potištěný předmět: Reklamní předmět musí být opatřen logem, názvem služby nebo obchodním jménem.
3. Bez spotřební daně: S výjimkou tichého vína, reklamní předmět nesmí být předmětem spotřební daně.
Tato pravidla tvoří základ pro správné účtování reklamních předmětů jako daňově uznatelných nákladů.
Jak zní zákon?
Reklamní předměty a jejich daňová uznatelnost jsou podléhány několika pravidlům stanoveným Zákonem o daních (č. 586/1992 Sb., § 25 odst. 1 písm. t)). Aby bylo možné tyto výdaje uplatnit jako daňové výdaje, musí být splněny předchozí 3 body. Podle zákona o DPH také nemusíte platit DPH, pokud darujete předmět v hodnotě do 500 Kč bez DPH. Zároveň si můžete při nákupu reklamních předmětů uplatnit nárok na odpočet DPH. Fyzické osoby, které přijmou reklamní nebo propagační předmět, neplatí daň z příjmu z tohoto daru.
Podoba reklamních a dárkových předmětů
Reklamní předměty a jejich daňová uznatelnost jsou podléhány několika pravidlům stanoveným Zákonem o daních (č. 586/1992 Sb., § 25 odst. 1 písm. t)). Aby bylo možné tyto výdaje uplatnit jako daňové výdaje, musí být splněny předchozí 3 body. Podle zákona o DPH také nemusíte platit DPH, pokud darujete předmět v hodnotě do 500 Kč bez DPH. Zároveň si můžete při nákupu reklamních předmětů uplatnit nárok na odpočet DPH. Fyzické osoby, které přijmou reklamní nebo propagační předmět, neplatí daň z příjmu z tohoto daru.
Co se týče samotné podoby reklamních a dárkových předmětů, zde neexistují striktní pravidla. Společnost může darovat cokoli, co považuje za vhodné, za předpokladu, že dokáže prokázat provedení, účel a způsob poskytnutí těchto předmětů.
Účtování reklamních předmětů zahrnuje evidence na účtech zásob, ale na konci účetního období je třeba provést zúčtování zbylých předmětů. Tyto výdaje jsou náklady v okamžiku darování a účtují se na účet 501 – Spotřeba materiálu.
V případě, že by náklady na nákup reklamních předmětů nebylo možné uznat jako daňově účinné, mohly by být účtovány jako náklady na reprezentaci na účtu 513 – Náklady na reprezentaci, nebo jako dary na účtu 543 – Dary, přičemž DPH by v tomto případě nebylo možné uplatnit.